برگرفته ازکتاب بازاریابی حضوردائمی دربازار داخلی وخارجی

عامل مهمی در رکود یا رونق فعالیت‌های بازرگانی بنگاه های اقتصادی چیست؟

شناخت رفتار مصرف‌کنندگان است، پس شناخت رفتارمصرف کنندگان در موفقیت بنگاه های اقتصادی بسیار موثر  می باشد برای مثال، در ایالات متحده آمریکا که مردم بیسکویت یا مواد نشاسته‌ای برای صبحانه مصرف می‌کنند، شرکتهایی که این نوع محصولات را عرضه می‌نمایند، می‌کوشند تا مصرف کنندگان را تشویق به خرید محصولات خود نمایند. ولی در فرانسه که مردم یا صبحانه نمی‌خورند یا اینکه تنها به یک یا چند لیوان قهوه اکتفا می‌کنند، این شرکتها می‌کوشند با تبلیغات خود مردم آن کشور را متقاعد سازند که محصولات نشاسته‌ای آنها را بخورند. اگر این شرکتها بخواهند چنین محصولاتی را در فرانسه عرضه کنند بهتر است شیوه استفاده از آنها را پشت جعبه‌ها به طور کامل بنویسند.

اغلب، تفاوت بازار کشورهای مختلف بسیار اندک است. گاهی این اختلاف جنبه فیزیکی پیدا می‌کند. برای مثال، تولید کننده ماشین صورت تراشی باید ماشینهایی که برای مردم ژاپن تولید و عرضه  می کند باید کوچک باشند تا در دستهای کوچک ژاپنی‌ها جای بگیرند و برای بریتانیایی‌ها که معمولاً در حمام و دستشویی جای کلید و برق برای این منظور وجود ندارد،‌ باید ماشینها باطری ای به این کشور صادر کنند. تفاوتهای دیگر به سبب وجود عادتهاست. به موارد زیر توجه کنید:

* در بسیاری از کشورها تکان دادن سر و حرکت به طرفین،‌ به معنی جواب منفی است، ولی در کشور بلغارستان و سری‌لانکا این نوع حرکت به معنی جواب مثبت می‌باشد.

* در آمریکای جنوبی، اروپای جنوبی و بسیاری از کشورهای عربی لمس کردن دیگران نشانه صمیمت و دوستی است. در شرق این حرکت به معنی تجاوز به حریم شخصی فرد تعبیر می‌شود.

* در نروژ یا مالزی اگر غذایی ته بشقاب باقی بماند، آن را نوعی بی‌ادبی (رعایت نکردن آداب) به حساب می‌آورند. ولی در مصر اگر چیزی در بشقاب باقی نماند آن را به حساب بی‌ادبی فرد می‌گذارند.

* در کشور ایتالیا این کار درست نیست که فروشنده شخصاً به در خانة مشتری مراجعه کند و اگر تنها زن در خانه باشد و کسی زنگ در را به صدا درآورد آن را عملی ناشایست به حساب می‌آورند.

اگرشرکت ها متوجه تفاوت عادتها و رفتارهای مختلف مردم در کشورهای گوناگون نشوند گاهی موجب بروز مشکلات وخسارت خواهند شد