برگرفته ازکتاب مشتری چک سفید

 امروزه دنیای کسب وکار، برچه پایه‌ای استوار است؟

 بر پایه «مشتری‌مداری» و «رضایت مشتریان» استواراست. بی‌تردید فعالان عرصه اقتصاد و کسانی که به ماندگاری جاودانه در این عرصه می‌اندیشند، به خوبی می‌دانند که اکسیژن تنفس در دنیای تجارت اصل مشتری‌مداری است و درک این سخن که «همیشه حق با مشتری است» را سرلوحه برنامه‌های خویش قرار داده‌اند. حضور مشتری در واحدهای اقتصادی علاوه بر آنکه سود مالی به دنبال دارد، شیپور بیدارباش همیشگی است تا بتوانند همچون سربازانی آماده در عرصه رقابت به نبرد بپردازند. در این میان آنچه مهم است خود «مشتری‌مداری» نیست، بلکه ویژگی‌ها و پارامترهایی است که باید وجود داشته باشد تا مشتری‌مداری محقق شودکه آن هم در واقع پاسخی است به این پرسش که «مشتری چه می‌خواهد؟» یقینا هر کسی که پاسخی منطقی و کامل‌تر برای این پرسش داشته باشد بهتر خواهد توانست خود را مزین به اصل «مشتری‌مداری» کرده باشد.