برگرفته از کتاب مشتری چک سفید

 بنگاه‌های اقتصادی و شرکت‌های مشتری‌مدار مشتریان خود را به چند دسته تقسیم می‌کنند، هر کدام را توضیح دهید؟

به سه دسته زیر:

1- مشتریان اصلی: مشتریان اصلی کسانی هستندکه بنگاه و شرکت برای تامین نیاز آنان ایجاد شده است؛ مثلاً مشتریان اصلی شرکت نایک در کشور اروپا، مردم اروپا هستند.

2- مشتریان مشابه: مشتریانی هستند که از نظر فرهنگی و اقتصادی به مشتریان اصلی نزدیکند؛ مثل کشورآمریکا و استرالیا برای شرکت نایک.

3- مشتریان متفاوت: مشتریانی هستند که از نظر فرهنگی و اقتصادی با مشتریان اصلی و مشابه فرق می‌کنند؛ مثل مردم آفریقا از نظر فرهنگی و اقتصادی با اروپا وآمریکا برای شرکت نایک فرق می‌کنند.