برگرفته از کتاب مشتری چک سفید

 بنگاه‌های اقتصادی و شرکت‌های مشتری‌مداری که به حرف و حق مشتری اهمیت قائل هستند، می‌توان آن‌ها را به چند گروه تقسیم کرد، هر کدام را توضیح دهید؟

به سه گروه زیر:  

الف- مشتری‌گرایی

در مشتری‌گرایی بنگاه و شرکت بیشتر با حدس و گمان و مشاهده بازار، تمایل مشتریان به خرید را در نظر گرفته و صاحب مال در صدد است با توجه به گرایشات مشتری کالای بیشتری را بفروشد. در این نگاه دو بازار ایجاد می‌شود: 1- بازار فروشندگان؛ 2- بازار خریداران.

ب- مشتری‌مداری

در مشتری‌مداری بنگاه و شرکت به سنجش افکار، احوال، نظرات و پیشنهادات خریدار اقدام، و سعی بر آن دارد که تمایلات، خواسته‌ها و نیازهای مشتریان را با توجه به امکانات، برآورده سازد. از این طریق، با نظر مشتری بهبود مستمر انجام می‌گیرد.

ج- مشتری‌محوری

 در مشتری‌محوری، مشتری کارفرماست و تولیدکنندگان کارگر، آن‌ها موظف هستند آنچه را که مشتری می‌خواهد حتی‌الامکان تولید و به او اعطا کنند. در این نگرش هر کالایی مخصوص یک مشتری و محور کار هم مشتری است. در مشتری‌محوری مشتری کارفرما و تولیدکننده کارگر است.