برگرفته ازکتاب رمز موفقیت خرده فروشان مغازه داران وصاحبان فروشگاه

 محصولات باتوجه به نوع مشتریان به چند دسته تقسیم  می شوند هرکدام را توضیح دهید؟

کالاها و خدمات با توجه به نوع مشتریان به دو دسته اصلی، شامل: *-محصولات مصرفی و *-محصولات صنعتی تقسیم می­شوند، که به شرح ذیل می باشد

·محصولات مصرفی:

محصولات مصرفی، اقلامی هستند که مصرف کننده نهایی آنها را برای مصارف شخصی خریداری می­کند. معمولاً فروشگاه ها این اقلام را بر مبنای روش خرید مصرف کننده، طبقه بندی می­نماید. محصولات مصرفی دارای انواع زیر می­باشند:

1- محصولات متداول:

 این محصولات از نوع اقلام مصرفی هستند که معمولاً مشتری به روش متداول خریداری می­کند. وی هیچ نیازی نمی­بیند که آنها را با اقلام دیگر مقایسه کند یا در راه خرید به کوشش خاصی دست بزند.معمولاً بهای محصولات متداول نازل است و به میزان زیادی در دسترس هستند.مانند: صابون روزنامه، شکلات و امثال آن این محصولات را می­توان به سه دسته 1-محصولات عادی،2- انگیزه­ای 3- اضطراری طبقه­بندی نمود.

1-1-   محصولات عادی :    اقلامی هستند که مصرف کننده آنهارا به صورت عادی                                 خریداری می­کند. (خمیردندان، مایع ظرفشویی و ...)

2-1- محصولات  انگیزه­ای:  اقلامی هستند که مشتری بدون هیچ­نوع برنامه­ریزی یا                                 تلاشی برای یافتن آنها خرید می­نماید. معمولاً این اقلام به مقدار زیاد در دسترس هستند.                               (روزنامه، شکلات و ...) خریدار به هیچ وجه در اندیشه خرید این اقلام نیست،                             چون چشمش به آنها بیفتد، بدون اراده اقدام به خرید  می­کند.

3-1- محصولات اضطراری: اقلامی هستند که در مواردی خاص وجود آنها ضرورت                                   پیدا می­کند. مانند: چتر در فصل بارندگی، چکمه وپاروی برف­روبی به هنگام بارش برف.                                 تولیدکنندگان، محصولات اضطراری را درمعرض دید   افراد قرار می­دهند تا هنگام ضرورت بتوانند به آسانی به  آنها دسترسی پیدا کنند.

2- محصولات مغازه­ای:

این اقلام، نوعی از محصولات مصرفی هستند که مشتری آنها را به ترتیب و منظم خریداری نمی­کند. بنابراین، مشتریان به هنگام خرید، از نظر مناسب بودن قیمت، کیفیت و شکل، کالاها را به دقت مقایسه می­کند. مشتری به هنگام خرید محصولات مغازه­ای، برای کسب اطلاعات و مقایسه اقلام با یکدیگر، وقت و تلاش زیادی را صرف می­نماید. از محصولات مغازه­ای می­توان مبلمان، پوشاک، خودروی دست دوم، وسایل و لوازم ضروری منزل را نام برد.

3- محصولات ویژه:

این محصولات، اقلامی از کالاهای مصرفی است که ویژگیهای منحصر به فرد یا از نظر نام و نشان تجاری دارای هویت خاصی هستند که گروه خاصی از خریداران درصدد  خرید آنها بر می­آیند. برخی از محصولات ویژه عبارتند از: خودروهای خاص با نام و نشان تجاری ویژه، وسایل و لوازم گرانبها، پوشاک که با سفارش افراد دوخته شود و ...معمولاً خریدار، محصولات ویژه را با یکدیگر مقایسه نمی­کند. او تنها باید وقت زیادی صرف کند تا به فروشندگانی برسد که محصول موردنظر وی را عرض می­کنند.

4- محصولات ناخواسته و نا آشنا:

این محصولات، اقلامی از کالا های مصرفی هستند که مشتری یا از وجود آنها آگاه نیست یا اگر آگاه باشد؛ معمولاً در فکر خرید آنها نیست.بیشتر اقلام تازه اختراع شده تا زمانی که مشتری از طریق تبلیغات به وجود آنها پی نبرده است، در این گروه قرار می­گیرند. نمونه­های شناخت شده از محصولات ناخواسته، عبارتند از: بیمه عمر و اهدای خون هلال احمر.توجه کنیدمحصولات ناخواسته به موجب ماهیتی که دارند، نیزمند تبلیغ زیاد، فروش حضوری و سایر تلاشهای بازاریابی هستند!....

·محصولات صنعتی:

محصولات صنعتی، محصولاتی هستند که برای استفاده در امور کسب و کار برای پردازش بیشتر، خریداری می­شوند. بنابراین «هدف خرید» عاملی است که تفاوت بین یک قلم محصول صنعتی را آشکار می­سازد. محصولات صنعتی به سه دسته زیر تقسیم می­شوند:

توجه کنیداگر یک مشتری، یک دستگاه چمن زنی برای مصرف خانگی خریداری کند؛ آن را به عنوان یک قلم کالای مصرفی به حساب می­آورد.اگر همین مشتری، آن دستگاه را برای استفاده در امور زیباسازی محیط خریداری کند؛ همین چمن­زن یک قلم محصول صنعتی شمرده می­شود.

1- مواد و قطعات:

مواد و قطعات از جمله محصولات صنعتی هستند که به­صورت بخشی از محصولات شرکت خریدار در می­آیند. زیرا، به عنوان قطعات در تولید محصولات دیگر مورد استفاده قرار می­گیرند.

انواع مواد و قطعات شامل:

1 -1- مواد اولیه  1- محصولات کشاورزی (غلات، پنبه،                                              خوراک دام، میوه، سبزیجات و ...) 2- محصولات طبیعی (ماهی، الوار، نفت خام،                                             سنگ معدن و ...)

2-  1- مواد ساخته شده : شامل: آهن، نخ، سیمان، سیم و...

3-1-  قطعات: شامل: موتورهای کوچک، لاستیک، قالب و...

2- اقلام سرمایه­ای:این اقلام، گروهی از محصولات صنعتی هستند که برای تولید یا دیگر عملیات خریدار سودمند هستند. این عملیات، عبارتند از: نصب دستگاهها و وسایل اضافی.

نصب شامل: ساخت (کارخانه و دفتر)، وسایل ثابت (دستگاه تولید برق، دستگاه حفاری، رایانه، آسانسور) می­شود. از آنجاکه این گونه اقلام را باید نصب نمود. به صورت خریدهای اصلی تهیه می­شوند. خریدار پس از تامل زیاد و دقت در تصمیم­گیری، اقدام به خرید آن­ها می­نماید و معمولاً آنها را به صورت مستقیم از تولید کننده اصلی می­خرد.

وسایل اضافی، شامل: تجهیزات و ابزار قابل حمل کارخانه­ای است. ( مانند: ابزار دستی و جراثقال) و نیز در برگیرنده لوازم و وسایل دفتری (مانند: دستگاه فاکس و میز تحریر) است.

3- ملزومات و خدمات:

ملزومات و خدمات در زمره آخرین گروه محصولات تجاری قرار می­گیرند، برخی ویژگیهای و انواع این اقلام عبارتند از:

ملزومات عملیاتی (روغن موتور، ذغال، کاغذ و...)

مواد و اقلام مرتبط به تعمیر و نگهداری (رنگ، میخ، جارو و...)

ملزومات در گروه محصولات متداول (به بخش صنعت تعلق دارند. زیرا، خریدار به هنگام خرید، درصدد مقایسه اقلام بر نمی­آید و در این راه به هیچ تلاش اضافی دست می­زند.)

خدمات تجاری، شامل:

1- خدمات تعمیرات و نگهداری. مانند: تمیز کردن پنجره­های ساختمان، تعمیر رایانه و...

2- خدمات مربوط به مشورتهای تجاری. مانند: توصیه­های حقوقی، مشورت در سطح مدیریت و تبلیغات و ...