برگرفته ازکتاب رمز موفقیت خرده فروشان مغازه داران وصاحبان فروشگاه

 مغازه داران وصاحبان فروشگاه ها باچند گروه ازمشتریان ازنظر رفتاری وشخصیتی درارتباط هستند؟

آنان با گروههای از:

الف: 1- مشتریان فعلی2- مشتریان از دست رفته 3- مشتریان بالقوه.

ب:1-مشتریان اصلی2-مشتریان مشابه 3-مشتریان متفاوت.

ج: 1-مشتریان داخلی 2- مشتریان خارجی.

د:  1- مشتریان پرارزش(پرمایه وسرمایه دار) 2- مشتریان کم ارزش(کم مایه وپائین تر ازمتوسط) .

و:1- تقسیم­بندی به روش جغرافیایی2- روش روان شناختی: که در آن، شناسایی طرز فکر و رفتار مشتری و تاثیرات متقابل مشتریان مدنظر قرار می گیرد. در این نگرش، چهار نوع مشتری، شناسایی می شود 1- مشتریان وفادار.2-  مشتریان به نسبت وفادار.3-  مشتریان بی وفا4-  مشتریان وفادار رقیب .

ی:1- مشتریان وفادار 2- مشتریان ناچار 3- مشتریان بی میل4-مشتریان غیر کاربران

ازنظر رضایتمندی به:

1- مشتری راضی2-مشتری شاد 3- مشتری ناراضی.4-مشتری به وجدآمده(شیفته).5- مشتری خشمگین.

ازنظررفتاری به:

1- مشتریان پر حرف 2 - مشتریان عصبانی3 مشتریان عجولت4 مشتریان پر حوصله 5 مشتریان از خود راضی 6 مشتریان کم ادب 7 مشتریان معمولی.

از نظر ارتباطی:

الف-1 - مشتریان بیش از حد وفادار  2- مشتریان بی وفا یا روی گردان از بنگاه 3- مشتریان شبه وفادار4- مشتریان ضد وفادار یا مشتریان ناآرام 5 - مشتریان خرابکار.

 ب:1-گرو ه تحلیلگرها 2- بیانگرها. 3-صمیمی ها4- سلطه جوها.

از نظر رضایت مندی ورفتاری به:

 1- خوشحال،قانع وخرسند.2-همه چیز دان :(عقل کل)3-مغرور وعجول.4-وسواسو ایرادگیر.  5-عصبی و مضطرب.6-خجالتی ونگران.

از نظر سبک یادگیری به:

 1- شنیداری     2- دیداری     3- جنبشی-بساوایی

ازنظر ویژگیهای زبان بدن و رفتاربه:

1-سلطه گر    2- قاطع   3- سلطه پذیر.