برگرفته ازکتاب بازاریابی حضور دائمی دربازار داخلی وخارجی

 

  جایگاه یابی در بازاریعنی چه؟  

*-بعد از تصمیم در مورد ورود به بخش معینی از بازار شرکت باید به دنبال این باشد که در آن خرده بازار جایگاهی برای خودش و محصولاتش ایجاد کند . نحوه ادرک مشتری از آن محصول در مقایسه با محصولات رقیب.

 *- موضع یک محصول، صفات برجسته آن محصول از دید مصرف کننده است یعنی جایگاه یک کالا مکانی است که آن محصول در مقایسه با محصولات رقبا در ذهن مصرف کنندگان اشغال می کند .مثال :

اتومبیل های هیوندای به عنوان اتومبیلهای اقتصادی  جایگاه یابی شده اند.اتومبیل های بنز و کادیلاک به عنوان اتومبیل های لوکس که ایجاد پرستیژمی کنند جایگاه یابی شده اند.اتومبیل های بی ام وی  BMW به عنوان اتومبیل های شیک  جایگاه یابی شده اند.مصرف کنندگان معمولا در مورد ( کالا- خدمات ) با حجم زیادی از اطلاعاتی روبرو هستند و نمی توانند در هر نوبت خرید مجددا کالاها را ارزیابی کنند بنابر این برای سهولت تصمیم گیرید برای آن محصول یک جایگاه خاصی در ذهن شان ایجاد می کنند که این جایگاه شامل مجموعه ای از ( برداشت ها – تاثیرات -  واحساساتی که ) مصرف کنندگان نسبت به محصول در مقایسه با رقبا دارند .مشتری ممکن است ( با کمک بازاریاب – بدون کمک بازاریاب ) برای محصول مورد نظرش یک جایگاهی پیدا کند.اما بازاریابان باید برای جایگاه یابی  کالاهایشان برنامه ریزی کنند و برای آن کالا طوری جایگاه یابی کنند که بهترین مزیت را به آن کالا بدهد یعنی با تهیه آمیخته بازار یابی یک جایگاه برنامه ریزی شده را در بازار ایجاد کنند