برگرفته ازکتاب بازاریابی حضوردربازارداخلی وخارجی
.
برای ثبت موقعیت محصول جدید در بازار باید از چه استراتژی های استفاده کرد؟
بایداز استراتژییها زیر استفاده کرد :
1- توجه به نیازهای مصرف کنندگان و سود مورد نظر آنها :
یکی از بهترین شیوه ها برای مدیریت بازاریابی توجه به ( نیازها مصرف کننده – سودی که در جستجوی آن هست ) می باشد و آن محصول را با قیمت پایین تر وارد بازار کنیم .
2- توجه به ویژگیهای ظاهری محصول :
یعنی محصول را با ویژگیهای ظاهری خاصی وارد بازار کنیم که باعث متمایز شدن محصول از محصولات رقبا می شود از همین تمایز برای جایگاه یابی استفاده می کنیم .مثال : پارس خودرو با تولید ماشین های پاترول دورنگ با ( سپهر ، گلگیر ، باربند ، زاپاس بند ) باتوجه به این ویژگیهای ظاهری توانیست موضع مناسبی در بین جوانهایی و خریدارانی که به دنبال اتومبیل لوکس هستند ایجاد کند.
3- توجه به کاربرد :
مدیر بازاریابی می تواندجایگاه محصول را بر اساس ( زمان ، مکان ، چگونگی مصرف ) آن تعیین کند مثال : چای گلستان جای کیسه ای و پاکتی که در ذهن مشتری بعنوان چای ( فوری ، پیک نیک ، راحت ) جایگاه یابی شده است
4- شناسائی استفاده کنندگان :
یعنی برای جایگاه یابی محصول باید دقیقا بازار هدف ( مشتریان هدف ) را شناسایی کنیم مثال : مجله کیهان بجه ها ( بچه ها ) و کیهان ورزشی ( وززشکاران ) و مجله زن روز ( خانمها ).
5- رقابت :
می توانیم با توجه به محصولات رقیب برای محصولاتمان جایگاه یابی کنیم که این جایگاه یابی می توان .الف- به طور مستقیم در برابر رقیب ( IBMدر تولید کامپیوترهای PCموقعیت محصولش را در مقابل اپل) تثبیت کرد .ب- نزدیک به رقیب ( شرکت تن با تولید کت و شلوارهای دست دوز به دنبال پیدا کردن موضعی نزدیک به هاکوپیان ).ج- دوراز رقیب ( شرکت بهنوش با معرفی ماءالشعیر در ایران موضع یابی دور از رقیب انجام داد )