برگرفته ازکتاب بازاریابی حضوردائمی دربازارداخلی وخارجی

استراتژی های را که می توان در تقسیم بازار استفاده کرد چه می باشد هر کدام را توضیح دهید؟

1-شرکتها می توانند بازار را تقسیم نکنند ( بازاریابی یکسان )

2-یا اینکه بازار را به طور کامل تقسیم می کنند ( بازاریابی میکرو،یا ریز )

3-یا حالتی بین این دو روش را انتخاب می کنند ( بازاریابی تفکیکی – تمرکزی و نیچ )

1-    بازاریابی یکسان  :

کل بازار ، مورد هدف بازار یاب قرار میگیرد و بازار به خرده بازارهای متفاوت تقسیم نمی شود  تفکر سنتی بر این اساس قرارداشت که می توانیم از طریق بازاریابی انبوه یعنی ( تولید انبوه ، توزیع انبوه ،  تبلیغات انبوه ) برای یک نوع محصول و به یک شیوه برای تمام مشتریان ، معتقد بودند که می توانی بازار بالقوه بزرگی را به  دست بیاوریم که این منجر به کاهش هزینه ، و از این طریق می توان باعث ( کاهش قیمت ،       یا افزایش سود )  امروزه عوامل زیادی باعث شده که اجرای بازاریابی یکسان مشکل شود

از جمله این موارد  :

الف-     ویژگیهای متمایز مشتریان .ب-    افزاییش خواسته ها و انتظارات آنها .ج     تنوع در رسانه ها به ویژه ظهور اینترنت      Fax و     e-meli .د-     شیوه های مختلف توزیع مثل:    الف -   فروش از طریق کاتالوک  ب -  فروشگاههای مجازی روی اینترنت .

این تفاوت ها و تمایزاتی که شرکت ها ایجادکرده اند باعث شده صاحب نظران در کشورهای پیشرفته به این نتیجه برسند که بازار یابی یکسان در حال از بین رفتن است .

در حال حاضر اکثر شرکتها در کشورهای صنعتی از ( بازاریابی انبوه ، بازاریابی تنوع کالا ) به سمت بازاریابی تفکیکی رفته اند

2-    بازاریابی تفکیکی :

بازاریابی تفکیکی یعنی : تقسیم یک بازار بزرگ به گروه های کوچک تری از مشتریان ،تطبیق استراتژی های بازاریابی شرکت بانیازهای یک یا تعداد بیشتری از این خرده بازارها .