برگرفته ازکتاب اخلاق کاررمزموفقیت

 

تعاریفی که برای کالاهای تقلبی و غیراصلی شده است چه می‌باشد؟

1- کالای تقلبی کالایی است که ارزش کاربردی نداشته  یا ارزش کاربردی آن معادل ارزش کالای مشابه همنام آن (کالای اصلی) نباشد.

2- کالاهای غیراستانداردی که دارای گواهی ساخت غیرواقعی بوده وکمپانی ذی‌ربط اصالت آنها را تایید نکند تقلبی محسوب می‌شوند.

3-کالاهایی که قطعات آنها کامل نبوده یا با قطعاتی تعویض شده باشد که از کیفیت اعلام شده برخوردار نباشد یا به سلامت انسان‌ها، حیوانات، نباتات، محیط زیست و اکولوژی انسانی آسیب واردکنند یا در جریان مصرف یا کاربرد نتایج نامطلوبی به بارآوردند تقلبی به شمار می‌روند.

4- کالاهایی که مواد افزودنی غیرمجاز یا ترکیبات ممنوعه در ساخت یا تولید آنها به‌کار رود و این مواد یا ترکیبات در کیفیت کالا تاثیر بگذارد، تقلبی شناخته می‌شوند.

5- کالاهایی که برایشان استانداردهای اجباری تعیین شده و فاقد استانداردباشند و مصرف آنها به اکوسیستم، انسان، نباتات یا حیوانات آسیب برساند یا موجب بروز نتایج نامطلوبی باشد تقلبی محسوب می‌شوند.

6- هر کالایی که طرح صنعتی یا آرم (برند) آن اصیل نباشد، تقلبی است.

7- کالاهایی که برند‌های آن مشابه برند معروف، شناخته شده و مورد حمایت باشد و خریدار یا بیننده را به اشتباه بیندازند تقلبی محسوب می‌شوند.

8- هر کالایی که اطلاعات مربوط به آن (محل تولید یا کشور سازنده) نادرست یا غیرواقعی بوده و خریدار نتواند تشخیص دهد که کالا در چه کشوری ساخته، بسته‌بندی یا مونتاژ شده است تقلبی است.

9- کالاها، تجهیزات یا قطعات یدکی که بدون رعایت حقوق عرضه شوند یا شباهت کاملی به طرح‌های صنعتی مورد حمایت داشته باشند تقلبی و غیراصیل شناخته می‌شوند.

10- هر کالایی که به منظور فریب مصرف‌کننده علامت تجاری و اطلاعات مربوط به برند، تاریخ ساخت یا تاریخ مصرف آن دستکاری، اصلاح یا محو شده باشد تقلبی به‌شمار می‌رود.