برگرفته ازکتاب بازاریابی حضور دائمی دربازارداخلی وخارجی

12

 

روشهای رقابتی از سوی بنگاه ها وشرکت ها در بازار چگونه است توضیح دهید ؟

در بازار،شرکتها را می توان به دو گروه :

 الف رهبر:

 ب- دنباله رو تقسیم کرد :

الف - رهبران آنهایی هستند که پیش از 50 درصد سهم بازار محصول را در اختیار دارند.

ب- دنباله روها آنهایی هستند که سهم بازار ناچیزی دارند.

الف-رهبران بازار:

فیلیپ کاتلر دو استراتژی اصلی همراه چند استراتژی فرعی برای رهبران بازار مطرح می سازد :

1 - بسط و گسترش بازار کل شامل استراتژیهای:

الف - استفاده کنندگان جدید :

 جلب کسانی که تاکنون از محصولات شرکت استفاده نکرده اند .

ب - کاربردهای جدید: یافتن مصارف جدید برای محصول .

ج - استفاده بیشتر : تشویق مصرف کنندگان فعلی به خرید و مصرف بیشتر .

2 - دفاع از سهم بازار شامل استراتژیهای :

الف - دفاع از موضع و موقعیت :

تقویت موضع و موقعیت محصول به گونه ای که رقبا را از مقابله و رقابت باز دارد .

ب- دفاع قبل از تثبیت موقعیت رقیب ( حمله مقدم ) :

 حمله به رقیب پیش از آنکه در بازار جا بیفتد . این نوع دفاع باعث نومیدی رقبای بالقوه نیز می شود .

ج - دفاع بر اساس حمله متقابل :

در شرایطی که رقییب درصدد است تا محصولی مشابه با محصول شرکت به بازار عرضه کند و با شرکت به رقابت بپردازد ، می تواند از هجوم و حمله متقابل برای دفاع استفاده کرد ، یعنی حمله به قلمرو و بازار کنونی رقیب با عرضه محصولاتی نزدیک به آنچه او عرضه می کند که در نتیجه باعث می شود تارقیب به جای معرفی محصول جدید ، به محصولات موجود خود بپردازد .  

ب-دنباله روهای  بازار :

این گروه بشدت در جستجوی دریافت بیشترین سهم از بازار هستند ، بنابراین شرایط رقابتی فشرده ای در بازار ایجاد می کنند .

ج-کاتلر از گروهی به نام « چالشگران بازار » نام می برد که هدف مشخص آنها افزایش سهم بازار است . او در این راستا به تاکتیکهای نظامی مورد استفاده این گروه اشاره می کند ، مانند جنگ قیمتها ، حمله های بدون ساختار و برنامه و برخوردهای مستقیم و رودررو .

انواع تاکتیکهایی که برای حمله به رقبا مورد استفاده قرار می گیردچه می باشد؟

1 - حمله از روبرو :

 این تاکیتیک مبتنی بر حمله به نقاط قوت رقیب به جای نقاط ضعف او به طور مستقیم و از روبروست . اگرچه برای انجام این تاکتیک باید از منابع بسیاری استفاده کرد در صورت موفقیت سودهای کلانی به دست خواهد آمد . پیامد این تاکتیک بستگی به این دارد که رقیب تا چه اندازه حوصله و قدرت و مقاومت و مقابله داشته باشد .

2 - حمله از اطراف:

در این مورد یک ناحیه جغرافیایی یا بخشی از یک بازار که در آن رهبر بازار آسیب پذیر است انتخاب می شود . یکی از راهها پاسخگویی به نیازهایی است که رهبر بازار نتوانسته است رفع کند . ژاپنی ها معمولاً برای رقابت در صحنه بازار از این روش استفاده می کنند .

3 - محاصره :

این تاکتیک حمله ای است همه جانبه و وسیع و ضد دشمن و در واقع محاصره او تا زمانی که اراده و مقاومتش بشکند . شرکت سیکو در بازار ساعت با عرضه انواع ساعتها و تنوع بسیار وسیع ، از این تاکتیک استفاده کرده و بازار ساعت را در محاصره خود قرار داده است .

4 - حمله حاشیه ای:

 این تاکتیک در بازارهای دارای تکنولوژی برتر ، بسیار متداول است . در این حمله ، چالشگر یا حریف مبارز تلاش می کند تا در حاشیه و جدا از تکنولوژی موجود ، با عرضۀ تکنولوژی جدید ، بازار را در دست بگیرد . اگرچه این تاکتیک نیازمند سرمایه گذاری زیادی است ، در صورت موفقیت می تواند بازار خودی را نفوذپذیر سازد .

5 - حمله چریکی ( بدون ساختار ) :

 این نوع حمله در صورتی که منابع مالی کافی وجود داشته باشد مناسب است . چالشگر به انتخاب خود حمله را آغاز می کند و هدفش تضعیف روحیه رهبر بازار است تا سرانجام امتیازاتی برای خود کسب کند .