برگرفته ازکتاب بازاریابی حضوردائمی دربازارداخلی وخارجی

 

استراتژیهای رقابتی در چند زمینه قابل بررسی می باشد؟

استراتژیهای رقابتی ، طبق نظر مایکل پورتر ، در سه زمینه قابل بررسی است :

1-گاهی شرکتها به دلیل شرایط ویژه ای که دارند می توانند قیمت تمام شده کمتری از دیگران داشته باشند و به همین دلیل دارای توان رقابت در زمینه قیمت گذاری اند ، مانند شرکتهایی که با منابع ارزانتر ، نیروی انسانی مناسبتر و استفاده از ظرفیت تولید بیشتر ، دارای هزینه تمام شده مطلوبتری نسبت به رقبا هستند . همین دلیل عامل توان رقابتی آنان در صحنه بازار می شود و در واقع آنان تعیین کننده قیمت در بازار نیز خواهند بود .

2- در مواردی نیز ممکن است مهمترین توان رقابتی شرکتها ناشی از متمایز بودن هر یک از عناصر آمیخته بازاریابی باشد ؛ مانند متمایز بودن نوع رنگ ، بسته بندی ، ظاهر و مدل ، خدمات پس از فروش ، قیمتها . شیوه دریافت آن ، کانالهای توزیع و نوع تبلیغات . همین عوامل باعث جذب و جلب انواع مشتریان بازار می شود و سهم بازار شرکت را نسبت به رقبا تقویت می کند.

3-سومین استراتژی رقابت را می توان در نوع انتخاب بازارها جستجو کرد که آن را « بازار کانون » می نامند ، یعنی انتخاب گوشه یا بخشی از یک بازار و نفوذ عمیق در آن به گونه ای که رقبا نتوانند یا نخواهند به مقابله با آن بپردازند .