برگرفته ازکتاب بازاریابی حضوردائمی دربازارداخلی وخارجی

12

 

تجزیه و تحلیل محیط بازاریابی  یعنی چه؟

مهمترین ویژگی محیط دگرگونی و تغییر است . در این دگرگونیها ، فرصتها و تهدیدها و خطرهایی وجود دارد که بازاریاب باید با مطالعه و بررسی ارزیابی آنها بیشترین استفاده را از فرصتها ببرد و تهدیدها و خطرها را به حداقل برساند . تغییر قیمت ارز و تبدیل ارزهای گوناگون به ارز شناور و آثار گوناگون برفعالیتهای بازاریابی شرکت ها دارد . کمبود نقدینگی تقاضا را کاهش می دهد و هر گونه پیشرفت تکنولوژی که باعث جانشینی محصولات و مواد جدید یا مصنوعی به جای محصولات و مواد قدیمی یا طبیعی می شود و نیز تحول در فرایند عملیات تولید بر محصولات و قیمت آنها و در نتیجه بازاریابی شرکت مؤثر است . تغییر سلیقه ، ذائقه ، باورها و عادات ، هر یک در میزان خرید و مصرف محصولات و خدمات مؤثر است . نظام جمهوری اسلامی با سیستم ارزشی خود الگوی مصرف جامعه را دگرگون ساخت و بعضی از محصولاتی را که در گذشته فروش چندانی نداشتند بسیار مطرح کرد . در گذشته مانتو بازار محدودی داشت ، اما پس از انقلاب یکی از پرفروشترین و فعالترین تولیدات در جامعه مصرفی ایران به حساب می آید . برای درک بهتر عوامل محیطی ، بازاریابان موفق سعی دارند تا همه عوامل را به طور دائم مورد شناسایی و ارزیابی قرار دهند و اطلاعات مربوط به آن را گردآوری و تجزیه و تحلیل کنند . هدف آنان یافتن تأثیر آنی و آتی هر یک از عوامل محیطی در عناصر آمیخته بازاریابی ( محصول قیمت ، توزیع و ترفیع است . ) محیط شناسی و محیط یابی سبب می شود تا بازاریاب بتواند بهتر و سریعتر فرصتها را بشناسد  بازارهایی برای خود به وجود آورد .