برگرفته ازکتاب کسب وکارموفق چگونه

 

ویژگی‌های نظام‌های نظارتی کارآمد در بنگاه و شرکت چه می‌باشد هرکدام را توضیح دهید؟

1- پیوستگی با برنامه‌ریزی

وقتی وظیفه نظارت با برنامه‌ریزی ارتباط نزدیکی داشته باشد، نظامهای نظارتی  می‌توانند بازخوردهایی درباره پیشرفت به سوی هدف‌ها فراهم کنند.

2-دقت

اگر داده‌های نظارتی دقیق نباشند مدیران تصمیمهای نادرست اتخاذ می‌کنند و به اقدامات نامناسب دست میزنند.

3- تعیین حوزه اجرایی کلیدی

برای فراهم کردن داده‌های مناسب جهت نظارت فرآیند عملیات، مدیران زمینه‌های خاصی را که باید پیگیری شود تعیین می‌کنند.

4- به‌هنگامی

دادههای نظارتی باید به‌طور مستمر و به اندازه کافی برای مدیران مسئول، فراهم شود و به آنان امکان دهد تا وقت، باقی است اقدام سرنوشتسازی انجام دهند.

5- عینیت و قابل اندازه‌گیری

داده‌های نظارتی اگر ذهنی و کیفی باشند به آسانی نمی‌توانند امکان مقایسه کارکنان، واحدها، چارچوب‌های زمانی و سایر عوامل را برای مدیران فراهم کنند.

6- صرفه‌جویی

یک نظام نظارتی باید از نظر اقتصادی برای اجرا مناسب و در مقابل هزینههایی که صرف می‌کند منافعی دربرداشته باشد که آن را موجه جلوه دهد.

7- انعطاف‌پذیری

نظارت‌های کارآمد باید برای مطابقت با تغییر نامطلوب یا استفاده از فرصت‌های جدید انعطاف‌پذیر باشند.

8- قابلیت درک

نظارت‌هایی که به آسانی درک نمی‌شوند ارزش ندارند. بنابراین گاهی اوقات ضروری است که در شرایط حساس نظارتهای سادهتری جایگزین نظارت‌های پیچیده شود.

9- تعیین نقاط راهبردی

مدیریت نمیتواند برهرفعالیتی که دربنگاه اجرا می‌شود نظارت‌کند، حتی اگر بتواند کلیه فعالیت‌ها را نظارت کند، منافع حاصل از نظارت نمیتواند هزینههای مصرفی را توجیه کند.

10- تاکید بر موارد استثنا

چون مدیران نمیتوانند بر کلیه فعالیت‌ها نظارت کنند، باید ابزارهای نظارت راهبردی را در جایی قرار دهند که آن ابزارها بتوانند توجه را فقط به استثناها جلب کند.

11- اجرای اقدام اصلاحی

یک نظام نظارتی کارآمد نه فقط انحراف‌های مهم از استاندارد را نشان می‌دهد، بلکه اقدامات ضروری برای اصلاح انحرافات را نیز پیشنهاد می‌کند.