برگرفته ازکتاب کسب وکارموفق چگونه

 

مزیت‌های رقابتی قلمرو مجازی چه نوع مزیتی است؟

 مزیت‌های رقابتی مجازی آن دسته از مزیت‌هایی است که خارج از مرزهای بنگاه و شرکت ولی در شبکه‌های مشخص، روابط و سایر موجودیت‌هایی که  بنگاه و شرکت با آنها ارتباط دارد، قرار  می‌گیرد. از آن جمله  می‌توان به رابطه با مشتریان، رابطه با تامین‌کنندگان، رابطه با تولیدکنندگان، رابطه با رقبا، رابطه با نهادهای اجتماعی و اقتصادی، رابطه با سیستم‌های پولی و مالی و نیز رابطه با تصمیم‌گیران اقتصادی و سیاسی اشاره کرد که می‌تواند منبع مزیت رقابتی برای  بنگاه و شرکت باشند. به‌عنوان مثال، در بیشتر بازارهای صنعتی فعالیت‌های ایجاد اعتماد با شبکه‌های تامین (مانند تامین شرایط حمل و کیفیت مورد انتظار) و نیز ایجاد معاهدات و میثاق‌های پرسنلی و اجتماعی با مشتریان بسیار حائز اهمیت بوده و برای حفظ موقعیت رقابتی شرکت در صنعت ضروری است. به علاوه، ممکن است روابط کسب و کار با بازیگران موثر صنعت، زمینه دستیابی بنگاه به منابع و قابلیت‌های موجود در فراسوی مرزهای بنگاه و شرکت را برای بنگاه فراهم آورد که گاهی اوقات مهم‌تر از منابع درون بنگاه هستند ضمن اینکه برقراری تعاملات مناسب در هماهنگی و تخصیص کارآمد منابع و پیشبرد فعالیت‌های ضروری و در نتیجه عملکرد رقابتی بنگاه و شرکت موثر است. این بدان معناست که نه فقط بخش اعظمی ‌از قابلیت‌های مورد نیازبنگاه و شرکت از روابط با افراد و موجودیت‌های خارج از بنگاه و شرکت ناشی  می‌شود بلکه ایجاد قابلیت‌های ضروری در سطح وسیع در متن این روابط صورت  می‌گیرد. در برخی موارد شرکت می‌تواند از طریق بهره‌برداری از منابع تامین‌کنندگان اصلی و مشتریان و بالعکس به قابلیت‌های کلیدی دست یابد و در برخی موارد فعالیت‌های هماهنگی بین شرکای کسب و کار به این معناست که وابستگی‌های متقابل بین منابع اداری و بازاریابی و تولید و... بازسازی شده و سازگاری بهتر و بیشتری بین بنگاه و شرکت و همکاران مجازی آن ایجاد  می‌شود که نتیجه آن تغییرات محتوایی عمیق در محصولات، سیستم‌های تولید و نیز فرایندهاست. که بهنوبه خود زمینه‌های رقابـت‌پذیری  بنگاه و شرکت را بیش از گذشته فراهم  می‌آورد.