برگرفته ازکتاب کسب وکارموفق چگونه

 

چند نوع  نظارت در بنگاه و شرکت وجود دارد هر کدام را توضیح دهید؟

1-   نظارت راهبردی: فرآیندی است که اجرای موفقیتآمیز برنامههای راهبردی بلندمدت بنگاه و شرکت را تضمین می‌کند. این نوع نظارت که مسئولیت آن بر عهده مدیریت عالی است، چارچوبی بلند مدت دارد.

2-   نظارت راهکاری: فرآیندی است که اجرای موفقیت‌آمیز برنامه‌ها را در سطح واحدها، با توجه به عوامل ویژه داخلی و خارجی که بر چنین برنامه‌هایی تاثیر دارند، تضمین می‌کند. مدیریت، مسئول کنترل راهکاری است.

3-   نظارت عملیاتی: فرآیندی است که اجرای موفقیت‌آمیز برنامه‌های عملیاتی روزانه را با ارزیابی فعالیت‌های داخلی مورد نظر تضمین می‌کند. مدیران خط اول، مسئول نظارت عملیاتی‌اند.

4-   نظارت آینده‌نگر: مطلوب‌ترین نوع نظارت آینده‌نگر است، که مانع بروز مسائل پیش‌بینی شده شود. این نوع نظارت قبل از وقوع هر فعالیت صورت می‌گیرد آینده‌نگر داده می‌شود و براساس داده‌ها صورت می‌گیرد. منظور از این نظارت کاهش اشتباهات و به حداقل رساندن اقدامات اصلاحی است. (مثل نظارت در استخدام کارکنان)

5-   نظارت همزمان: همان‌طور که از نامش پیداست، زمانی اجرا می‌شود که فعالیتی در حال انجام شدن است. وقتی نظارت هنگام اجرای کار اعمال شود، مدیریت می‌تواند مشکلات را قبل از اینکه پرهزینه شود حل کند.

6-   نظارت گذشته‌نگر: نظارت گذشته‌نگر بعد از هر اقدامی ‌به عمل می‌آید و وابسته به بازخورد است. در این نوع نظارت، بازده بنگاه کنترل می‌شود تا اطمینان حاصل شود که مطابق استانداردهای تعیین شده است.