برگرفته ازکتاب کسب وکارموفق چگونه

 

اصول پنج‌گانه که معروف به اصل پنج انگشت است چه می‌باشد توضیح دهید؟

1- اثربخشی: انگشت شست نماینده اثربخشی است. چون دست بدون شست فاقد کاربری است. بدون اثربخشی هم، تلاش‌ها فقط خواب و خیال هستند.

2- سازندگی: انگشت اولی یعنی نشانه، که از آن برای نشان دادن راه و جهت استفاده می‌کنیم. بیان‌گر این اصل است. جهت باید مثبت باشد نه منفی، سازنده باشد نه مخرب.

3- احترام: انگشت دوم یعنی میانه، که در میان همه انگشتان بزرگ‌تر است نشان‌دهنده این اصل است و در میان همه این اصول از همه مهم‌تر است. روابط متقابل شخصی (چه بین دو فرد عادی و چه بین دو همکار حرفه‌ای) بر پایه احترام متقابل بنا می‌شود.

4- خودسازی: این اصل به وسیله انگشت سوم، القا می‌شود ما بیشتر اوقات به این انگشت توجهی نداریم اما این انگشت همیشه همان جا هست پس خودسازی باید یک فرایند مستمر باشد.

5- مشارکت: انگشت کوچک، به‌عنوان نماد مشارکت در نظر گرفته شده تا به ما یادآور شود که ما می‌توانیم در کار سهیم باشیم گرچه مشارکت بسیار کم باشد. جمع مشارکت‌های کوچک است که عاقبت به تلاش‌های بزرگ منجر می‌شود. بنابراین به پنج انگشت دست خود نگاه کنید. براساس این پنج اصل عمل کنید تا به فردی مثبت تبدیل شوید و سربلندی و افتخار مشارکت را توسعه بخشید.