برگرفته ازکتاب بازاریابی حضوردائمی دربازارداخلی وخارجی

 

مبادله در بازار یابی یعنی چه؟

بازاریابی از زمانی آغاز می شود که فرد تصمیم می گیرد نیازها و خواسته هایش را از طریقی خاص که آن را « مبادله » می نامیم ، ارضا کند . مبادله یکی از چهار انتخاب گوناگونی است که فرد برای ارضای نیازهای خود از آن استفاده می کند . اولین انتخاب فرد « خود تولیدی » است . انسان گرسنه گرسنگی خود را از طریق شکار ، ماهیگیری و گردآوری میوه ها برطرف می کند . دومین انتخاب فرد « استعانت از دیگران » است فرد گرسنه از فردی دیگر به عنوان کار خیر طلب می کند . در اینجا او در مقابل این لطف ، چیزی جز اظهار قدردانی عرضه نمی دارد . سومین انتخاب فرد « اعمال روز » است فرد گرسنه می تواند با زور یا دزدی ، غذا را از چنگ دیگری درآورد . در اینجا از همان اظهار قدردانی هم خبری نیست . چهارمین انتخاب فرد « مبادله » است . فرد گرسنه می تواند به فرد دیگری که غذا دارد مراجعه کرده ، منبعی را برای مبادله با غذا پیشنهاد کند . این منبع ممکن است پول ، محصول یا خدمتی باشد که برای صاحب غذا دارای ارزش است . بازاریابی برای به دست آوردن محصولات جهت ارضای خواسته ها و نیازها ، بر انتخاب چهارم ، یعنی مبادله تمرکز دارد . در مبادله باید : 1- دو طرف وجود داشته باشند ، 2- هر طرف چیزی با ارزش برای طرف دیگری داشته باشد ، 3 - هر طرف مجاز به پذیرش یا رد پیشنهاد طرف دیگر باشد . اگر این شرایط موجود باشد ، امکان مبادله نیز وجود خواهد داشت . اقدام به مبادله بستگی به این دارد که هر دو طرف بتواند با این عمل ، وضع خود را بهود ببخشند ، یا دست کم وضعشان بدتر نشود . این حالتی است که به آن « فرایند ارزش زا » می گویند ؛ یعنی عمل مبادله آزاد به طور طبیعی باعث افزایش ارزش محسوس برای هر دو طرف می شود .