برگرفته ازکتاب مشتری چک سفید

 

 نارضایتی مشتری موجب چه خسارتی برای بنگاه اقتصادی و شرکت مشتری‌مدار می‌شود؟

1- نارضایتی مشتریان باعث رویگردانی از خرید مجدد است.

2- سبب مختل شدن برنامه‌ریزی در تولید می‌گردد.

3- موجب کاهش درآمد و سود عرضه‌کننده کالا یا خدمات می‌گردد.

4- موجب ورشکستگی و فروپاشی شرکت یا بنگاه می‌گردد.

 چرا بنگاه‌های اقتصادی و شرکت‌های مشتری‌مدار نباید در فضای کسب و کار، مشتری ناراضی داشته باشند؟

در فضای کسب وکار، چیزی به نام کم و مقدار کم نداریم. می‌دانید بعضی چیزها کمش هم زیاد است؛ مثل دشمن، آتش، خواب، ویروس، دشمن کمش هم زیاد است. هزار دوست کم است یک دشمن بسیار؛ چرا، چون دوست می‌خوابد، ولی دشمن بیدار است. آتش کمش هم زیاد است، یک مشتری ناراضی مانند جرقه‌ای است که می‌تواند آتش‌سوزی مهیبی را به راه بیندازد؛ یعنی با تبلیغات منفی بر علیه شما در افکار عمومی همانند آتش کسب و کارتان را نابود کند و کاسبی را برای شما سخت کند.