ارگرفته ازکتاب مشتری چک سفید

 

راهکار چیست؟

1- بازرگانان، راهکار را به عنوان طرحی برای کنترل و استفاده از منابع خود می‌دانند (شامل منابع انسانی، فیزیکی و سرمایه‌های مالی) که با هدف بهبود و تضمین منافع حیاتی آن‌ها به کار می‌رود.

2- مایکل پورتر راهکار را به این صورت تعریف می‌کند: «فرمول کلی اینکه یک موسسه بازرگانی چگونه رقابت می‌کند.». پورتر بیان می‌کند که: «راهکار رقابتی، در ارتباط با متفاوت بودن از سایرین خواهد بود». این امر به معنای انتخاب تعمدی و آگاهانه مجموعه متفاوتی از فعالیت‌ها برای ارائه ترکیبی منحصر به فرد از ارزش به مشتریان می‌باشد.

3- راهکار طرحی است که هدف آن ایجاد مزیت رقابتی نسبت به رقبا برای یک بنگاه و شرکت است.

آیا هر تمایزی خود به خود برای یک بنگاه و شرکت مزیت رقابتی است؟

البته، متمایز بودن به خودی خود نه می‌تواند مزیت رقابتی ایجاد کند و نه می‌تواند موفقیت کسب و کار را تضمین کند. این تفاوت یا تمایز باید چیزی باشد که از نظر مشتریان با ارزش محسوب شود؛ مثلاً یک خودروی دوگانه‌سوز (هیبریدی) که هم با بنزین و هم با برق کار می‌کند به شکلی با سایرین متمایز است که می‌تواند ارزش بالاتری را برای مشتریان در زمینه صرفه‌جویی اقتصادی سوخت و آلودگی کمتر هوایی که از لوله اگزوز خارج می‌شود، ایجاد کند. این‌ها ارزش‌هایی هستند که باعث می‌شود بسیاری از افراد برای خرید سخاوتمندانه سرکیسه را شل کنند.