برگرفته ازکتاب مدیریت کسب وکار

 

خطرها و عوامل شکست کارآفرینان چه می­باشد؟

1-   حرکت بدون یک برنامه منسجم در کسب و کار:

به عنوان مثال درصدد بازکردن یک مغازه هستید، محلی را انتخاب می­کنید که باید هزینه اجاره آن را بپردازید، ممکن است مخارج زیادی نیز برای تهیه دکور مناسب متحمل شوید، بدون آنکه به نحوه بازگشت این هزینه­ها بیاندیشید. عدم برنامه­ریزی صحیح در واقع علت مشکلاتی از قبیل فقدان سرمایه کافی و جریان انداختن ضعیف نقدینگی است. پس به خاطر داشته باشید در هنگام راه­اندازی یک کسب و کار، یک برنامه کاری منسجم با در نظر گرفتن تمام امور مالی، بازاریابی و دیگر موارد را طراحی کنید.

2-   فقدان سرمایه کافی:

شما به عنوان صاحب کسب و کار، می­بایست تخمین بزنید به چه مقدار پول نیاز دارید تا بتوانید کار خود را راه­اندازه کنید و آن را خوب اداره کنید.

3-   پیش­بینی ناقص بودجه:

تازه­کاران تجارت معمولا نیازهای مالی خود را دست­کم می­گیرند، این افراد در ابتدای کار هزینه زیادی را صرف خرید لوازم اداری و محصولاتی می­کنند که ممکن است بسیار کم­اهمیت­تر از آنچه باشند که به آن نیاز دارند. همچنین به این موضوع توجه نمی­کنند که اکثر مشتریان به طور  اقساط خرید می­کنند و بازگشت پول به کندی انجام می­گیرد. به همین علت مشاوران مدیریت معمولا پیشنهاد می­کنند که پس از محاسبه بودجه مورد نیاز خود برای راه­اندازه تجارت، حداقل 50 درصد به آن اضافه کنید به این ترتیب برای مدیریت ریسک­های احتمالی آماده خواهید شد.

4-   قیمت­گذاری غلط:

گاهی کارآفرینان تازه­کار، فریب کمیّت را می­خوردند و به کیفیت اهمیت نمی­دهند. آنها می­اندیشند اگر جنس­ها را ارزان قیمت عرضه کنند، فروش بهتری خواهند داشت و به زودی میلیونر می­شوند، اما این تصور غلط است.

به خاطر داشته باشید قبل از قیمت­گذاری همه چیز را بسنجید، هزینه­های ثابت و متغیر را حساب کنید، روشهای تجاری و قیمت­های رقبا را مورد توجه قرار دهید و استراتژی­های فروش و بازاریابی خود را بهینه کنید.

5-   غفلت از بازاریابی:

تعداد کمی از کارآفرینان و یا افرادی که به تازگی کسب و کاری را راه­اندازی کرده و وارد دنیای تجارت شده­اند، برای ارزیابی اهمیت قائل می­شوند و برنامه و بودجه خاصی برای آن در نظر می­گیرند. اغلب تصور می­کنند که این کار یک خرج غیرضروری است، درصورتی که بازاریابی خرید را تضمین می­کند، به یاد داشته باشید اولین افرادی که برای راه­اندازی کسب و کار خود به آنها نیاز دارید، بازاریاب­ها هستند، آنها هستند که می­توانند شما را به دیگران معرفی کنند و پس از معرفی آنها، موقعیت فروش فراهم خواهد شد.

6-   درنظر نگرفتن رقابت:

بسیاری از مؤسسین یک کسب و کار یا بنگاه اقتصادی، فعالیت خود را مشابه دیگران انجام می­دهند. اطمینان حاصل کنید که در کار شما چیزی منحصر به فرد و متفاوت از دیگر رقبا وجود دارد.

7-   نداشتن انعطاف­پذیری لازم:

هرگز فراموش نکنید که انعطاف­پذیر باشید، کالا و روند فعالیت و بازاریابی خود را به گونه­ای تطبیق دهید که بتوانید با رقبای بزرگ رقابت کنید.

8-   اسارت در کسب و کار به جای ریاست بر آن:

در آغاز فعالیت یک کسب و کار، اتفاقات ناگهانی اما قابل پیش­بینی به وقوع می­پیوندند که می­توان آنها را توسط تجربیات شخصی، با استفاده از روش آزمون و خطا حل کرد، اما همین­طور که تجارت شما رشد می­کند، مسائل پیچیده­تر می­شود و این روش دیگر پاسخگوی آنها نخواهد بود. بدون داشتن سیاست معیّن در مورد مشخصات مشاغل، استخدام­ها، اخراج­ها، تعطیلات، نحوه جبران، کمبودها، چگونگی ترفیع­ها و ... شرکت و تجارت نوپای شما در معرض آسیب­ها و خطرات جدی قرار خواهد گرفت و نهایتا کسب و کار ضعیف خواهد شد.

9-   رئیس در حد عالی، کارمندان درحد معمولی:

گاهی صاحب یک کسب و کار، بسیار آگاه و علاقه­مند به شغل خود است و معلومات وی در زمینه کاری­اش در سطح عالی است، اما با داشتن کارکنانی به تجربه و بی­انگیزه سقوط می­کند و دچار ورشکستگی می­شود. پس اطمینان حاصل کنید که حتما کارکنانتان از دانش و مهارتهای لازم برخوردارند.

10- روابط غلط:

شروع هر فعالیتی احتیاج به کار فراوان و سیستم پشتیبان دارد. فشار تعهدات زمانی و مسائل مالی باعث بروز مشکلاتی در روابط خواهد شد. باید قدری از بار خود را سبک کنید و از کمک نزدیکان و دوستان و کارمندان خود استفاده کنید. بسیاری از اشتباهات به این دلیل بروز می­کند که کارآفرینان نوپا اغلب تصور می­کنند که می­بایست تمام کارها را خود به تنهایی انجام دهند. به جای این کار بهتر است با توجه به شناخت نقاط قوت و پذیرش نقاط ضعف خود، برخی امور را به دست متخصصین خاص آنها بسپارید.

11- رشد کنترل نشده:

گاهی اوقات، یک کسب و کار کوچک که خیلی سریع رشد می­کند، می­تواند موجبات ورشکستگی خود را فراهم سازد. اگر تولید کالای شما همگام با تقاضای لازم در بازار نباشد، رشدی که شما به عنوان صاحب یک کسب و کار توقع دارید و از آن خشنود هستید، می­تواند موجودیت تجارت و سرمایه شما را تهدید کند. اطمینان حاصل کنید که هرگز رشد تجارت و کسب و کارتان از دستتان خارج نشود.

12- راه­اندازی یک کسب و کار فقط برای هیجان:

گاهی افرادی که در پی راه­اندازی یک کسب و کار هستند، افراد رؤیایی، خیال­پرداز و ماجراجو هستند که بیشتر به دنبال هیجان می­گردند. این افراد به جای تفکر و تحمل جزئیات دشوار این کار، به فکر پیش­روی هستند و می­خواهند که مسایل و بحران­ها را به نوعی پشت سر بگذارند تا دوباره به میدان بازگردند و ماجراهای آن را دنبال کنند، اما خستگی و ملالت از مسائل جزئی با ظاهری زیبا به تدریج تجارت را به خطر خواهد انداخت.

به خاطر داشته باشید با بیان این موارد قصد ترساندن شما را نداریم بلکه می­خواهیم شما را برای مسیر پرفراز و نشیبی که دارید، آماده کنیم.