برگرفته از کتاب مدیریت کسب و کار

 

انواع نوآوری چه می­باشد هرکدام را توضیح دهید؟

انواع نوآوری­ها به شرح زیر است:                                        

1-   نوآوری بنیادی:

 این نوآوری منجر به خلق بازارهای جدید می­شود مثل جایگزینی ام پی تری پلیرها به جای «واکمن» و سی­دی من

2-   نوآوری در محصول:

 نوآوری در محصول زمانی رخ می­دهد که شرکت تلاش می­کنند کاربردهای محصولی را افزایش دهند. مثل ورود باطری­های شارژی که این باطری نسبت به باطری­های قلمی و دیگر باطری­ها، دوام و ماندگاری بیشتری داشته و چندین بار می­توان از آنها استفاده کرد.

3-   نوآوری در تجدید ساخت تکنولوژی:

 تجدید ساخت تکنولوژی مستلزم وارد کردن مواد یا تجهیزاتی از دیگر حوزه­های صنعت برای تولید هر محصول جدید می­باشد. نمونه­ای از نوآوری­های جدید که همراه با تجدید ساخت تکنولوژی بوده، تولید تلویزیون­های بسیار کوچک (مینیاتور) قابل حمل توسط شرکت سونی است.

4-   نوآوری در نام­گذاری و تبلیغ (برچسب کالا):

نوآوری در برچسب کالا، تمایل به خرید یک محصول خاص را در افراد ایجاد می­کند. تحقیقات نشان می­دهد که حدود 34% از فروش محصول به تبلیغ آن برمی­گردد.

برای مثال، تحقیقات نشان داده که مصرف کننده با چشیدن نوشابه با چشم بسته نمی­تواند نوع نوشابه (پپسی یا کوکاکولا) را تشخیص دهد، زمانی که محصول با مارک ارائه شود، ترجیحات مصرف کننده مشخص خواهد شد.

5-   نوآوری در فرایند تولید:

 بیشتر سرمایه­گذاری­های جدید صرف جایگزینی تجهیزات می­شود. تحقیقات نشان می­دهد که صنعت به طور مستمر در پی توسعه ظرفیت تولیدی خود است.

6-   نوآوری در طراحی:

 یکی از مسائل مهم در طراحی، قابلیت انعطاف است. بدین معنی که کالا با توجه به شرایط بازار و تغییر علائق مصرف کنندگان، قابلیت تعدیل داشته باشد.

برای مثال، اختراع خوراک­پزی Aeg در اوایل قرن بیستم بود که با تغییرات متعددی از جمله در سوخت، مواد به کار رفته و رنگ توانسته هنوز بعد از هشتاد سال در بازار باقی بماند.

7-   نوآوری در زمینه تجدید فرمول­سازی:

تجدید فرمول سازی شامل تغییر در ساختار محصول فعلی بدون تغییر در اجزای آن می­باشد. تغییر ویژگی­های فیزیکی یک محصول، جزء این دسته­بندی قرار می­گیرد.

برای مثال اضافه یا کم کردن اسانس­های خاص برای نوشابه و یا انواع اسپری­های خوشبوکننده.

8-   نوآوری در ارائه خدمات:

 مطالعات نشان می­دهند که هزینه جلب یک مشتری هفت هزار برابر هزینه حفظ آن می­باشد. استفاده از کانال­های توزیع مختلف یکی از ابعاد این نوآوری است که سرعت، دقت و صحت توزیع را بالا می­برد.

9-   نوآوری در بسته ­بندی:

 تغییر بسته ­بندی عموما باعث تغییر میزان خرید کالا و یا میزان استفاده از آن در یک دوره زمانی و باز شدن بازارهای جدید بر روی آن کالا می­شود.