برگرفته از کتاب مشتری چک سفید

 

·      شامل تصمیم‌گیری در این باره است که مقصد کجاست و رسیدن به آن چگونه خواهد بود.

·      استراتژی یعنی آنچه دوست داریم انجام دهیم و اینکه قصد داریم چگونه آن را به انجام برسانیم.

·      استراتژی همان بیان نیت (قصد) است.

·      استراتژی‌ها اهداف بلندمدتی را تعریف می‌کنند، ولی عمدتاً تاکید آن‌ها بر چگونگی تحقیق این اهداف است.

·      استراتژی وسیله و ابزار ایجاد ارزش است.

·    استراتژی یعنی جهت‌گیری، حوزه فعالیت بلندمدت بنگاه و شرکتکه منابع آن را با شرایط متغیر محیطی و به ویژه بازارها، مشتریان و کارفرمایان به منظور تحقیق نیازهای گروه‌های ذی‌نفع هماهنگ می‌سازد.

·      استراتژی هر بنگاه با هماهنگ ساختن و ایجاد تطابق میان شایستگی‌های داخلی شرکت یا بنگاه و نیز شرایط محیط خارجی سر و کار دارد.

·    هر استراتژی می‌بایست در بردارنده دو عنصر اصلی باشد: الف- آنکه دارای اهداف استراتژی باشد (یعنی آن چیزهایی که قرار است به وسیله استراتژی تحقق یابند. ب- آنکه باید طرحی عملی نیز وجود داشته باشد، منظور ابزاری است که به وسیله آن بتوان به اهداف دست یافت.

·      تاکید و تمرکز استراتژی بر اقدامی است که بنگاه‌هاو شرکت‌ها را از رقیبانشان متمایز می‌سازد.

·    الگویی اساسی و بنیادی از اهداف فعلی و برنامه‌ریزی شده، بهره‌برداری و تخصیص منابع و تعاملات یک بنگاه و شرکت با بازارها، رقبا و دیگر عوامل محیطی.