برگرفته از کتاب مشتری چک سفید

؟

الف- مشتریان پر حرف

داشتن متانت و دقت در گوش دادن به حرف‌های آن‌ها بدون هیچ‌گونه شتابزدگی و بی‌حوصلگی، تنها راه نفوذ بر این افراد است که در صورت جذبشان به دلیل پر حرفی می‌توانند در ردیف مبلغان کارآمد وهواداران سرسخت آینده شما به حساب آیند.

ب - مشتریان عصبانی

بههیچ وجه درحالت عصبانیت مشتری، نمی‌توان به او جنس فروخت. بنابراین ابتدا او را آرام کرده وبعد با خونسردی کامل، کالای خود را به او عرضه کنید.

پ مشتریان عجول

آن‌ها سعی دارند خود را انسان مهم و کم وقتی جلوه دهند، لذا سعی کنید بدون مسامحه وباعلاقه و بدون ارائه توضیح باآن‌ها معامله کنید.

ت مشتریان پر حوصله

چنین افرادی برای یک خرید ساده وقت فراوانی را تلف می‌کنند، ولی مطمئن باشید برای شما پیدا کردن مشتری سودمند، ارزش اندکی تحمل پرچانگی مشتری را دارد. لذا بدون خستگی واز کوره دررفتن وبا حوصله فراوان به حرف‌های آن‌ها گوش دهید. در این صورت به‌طور حتم آن‌ها را جذب خواهید کرد.

ث مشتریان از خودراضی

آن‌ها تظاهر می‌کنند که همه چیز را می‌دانند و به خوبی محصول شما را می‌شناسند. شما باید خود را هم‌سطح آن‌ها بدون کم و زیاد نشان دهید و با استفاده از جمله: «همان‌طور که خودتان می‌دانید» یا «افرادی مثل جناب‌عالی کم هستند» اورا مجذوب نمایید.

ج مشتریان کم‌ادب

باید بی‌ادبی آن‌ها را نادیده گرفت و با رفتار مودبانه شرمنده‌شان ساخت، دراین حالت با خرید ازشما درصدد جبران عمل خود خواهند بود.

چ مشتریان معمولی

با توجه به موارد ذکر شده زحمت چندانی برای جذب آن‌ها نخواهید داشت.