تصاویر سخنرانی و تقدیر از ولی اله جعفری عضواتاق فکر ومسئول کارگروه اقتصادمقاومتی شورای عالی قشر

سازمان  بسیج کارمندان وکارگران سپاه کربلااستان مازندران در روز بسیج کارمندان

 

 


   


متن کامل سخنرانی ولی اله جعفری درروزبسیج کارمندان دولت درسالن آب منطقه ای مازندران درتاریخ 6/6/1392

 

بسمه تعالی

 

"نگاه اتاق فکر و کارگروه اقتصادمقاومتی شورای عالی قشر سازمان بسیج کارمندان و کارگران سپاه کربلا استان مازندران در خصوص وضعیت کنونی اقتصاد و راه برون رفت از آن در جهت تحقق شعار مقام معظم رهبری در سال 92 با عنوان حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی."

                                          

بسم الله الرحمن الرحیم  الحمدالله رب العالمین ایاک نعبد و ایاک نستعین . سلام و درود به منجی عالم بشریت حضرت صاحب فرمانده کل بسیجیان عالم و سلام و درود بر امام شهیدان و جانبازان و بسیجیان از ازل تا ابدوسلام و درود به مقام معظم رهبری بزرگ پرچمدار بسیجیان عصر حاضر و سلام و درود بر شهیدان رجائی و باهنرو سلام و درود به شما حاضرین در این مراسم و عرض تبریک به مناسبت هفته دولت به همه دولتمردان نظام مقدس جمهوری اسلامی .

افتخار دارم به عنوان نماینده اتاق فکر و مسئول کارگروه اقتصادمقاومتی شورای عالی قشر سازمان بسیج کارمندان و کارگران سپاه کربلا مازندران مطالبی در خصوص وضعیت کنونی اقتصاد و راه برون رفت از آن در جهت تحقق شعار مقام معظم رهبری مطالبی را معروض دارم.در ابتدا از اینکه توفیق یافتم در این جمع ارزشی ، پایدار و وفادار به نظام حضور پیداکنم و مطالبی را در مورد اقتصاد کشور که قاعدتاً دغدغه ذهنی همه دلسوزان نظام مقدس جمهوری اسلامی و شما عزیزان است بیاناتی داشته باشم خوشحالم. ابتدا قبل از وارد شدن به بحث اقتصادی لازم می دانم در مورد بسیج و تفکر بسیجی صحبتی داشته باشم . بسیج یک مکتب فکری و چارچوب عملی برای زندگی انقلابی اسلامی ،سیاسی،فرهنگی ،  اجتماعی و اقتصادی است .بسیجی بودن نیاز به بصیرت و آگاهی دارد. اما ویژگی های مدیران و کارگزار ان بسیجی از زبان امام همام امیرالمومنین علی (ع) که میتوانند حماسه آفرین باشند چنین است:

1-در همه کارها خدا را ناظر دانستن و با او در ارتباط حقیقی بودن 2- خود را به زیور تقوا آراستن ،خود نگهدار بودن ، پیرو هوی و هوس نفس نبودن 3- خود را خدمتگزار مردم تلقی کردن ، در خدمت آنان بودن و کار کردن برای آنان را وظیفه دانستن 4- همواره با مردم جامعه در ارتباط بودن و از آنها فاصله نگرفتن 5- با افراد به عدل رفتار کردن و تبعیض روا نداشتن 6- در مسائل خود پیشقدم شدن و سرمشق قرار گرفتن و عامل به رفتار بودن 7- از ریا پرهیز نمودن 8- وفا به عهد کردن 9- از لغزش دیگران گذشتن 10- به افراد شخصیت دادن و با مردم خوش برخورد بودن و با ارباب رجوع ملاطفت نمودن 11- همواره هدف داشتن و از خداوند درخواست توفیق در هدف داشتن 12- برنامه داشتن و به برنامه ریزی معتقد بودن 13- نظم داشتن و به نظم و انضباط پایبند بودن 14- سازماندهی و واگذار کردن کارها به افراد شایسته 15- بر کار افراد نظارت کردن و ارزشیابی نمودن 16- به اصل تشویق و تنبیه در اداره کردن معتقد بودن 17- با افراد پرهیزکار مشورت کردن و بعد تصمیم گرفتن 18- در کسب ارتباط نگاهش همواره خود را بنده خدا دانستن 19- جدی بودن در تمام کارها و نیک دقت کردن 20- از احوال مدیران قبلی عبرت گرفتن .

با این ویژگی ها می دانید در جامعه بسیجی منافع باندی و حزبی ، راهبر و چراغ هدایت دست اندرکاران نیست بلکه مسئولان برای خدمت بی ریا و خالص به بندگان خدا با یکدیگر مسابقه می دهند در جامعه بسیجی نه تنها از جنگ قدرت خبری نیست بلکه افراد به دلیل اعتقاد به تصدی امور توسط شایسته ترین ها از زیر بار ریاست طفره می روند و دیگران را بر خود مقدم می دارند در جامعه بسیجی نه تنها از حیف و میل ، دزدی و اختلاس و سوء استفاده از امکانات عمومی به نفع خود و خویشاوندان و نزدیکان خبری نیست بلکه کارگزاران حکومتی مقیدند به هر نسبت که موقعیت و شغل بالاتری دارند از امکانات و مواهب مادی کمتر ی برخوردار باشند نه اینکه چون مدیرند بیش از دیگران زحمت می کشند باید میزان برخورداریشان هم چندین و چند برابر زیر دستان باشد. قناعت در چنین مکتبی حرف اول را می زنددر جامعه بسیجی رشوه ، پارتی بازی ، زدو بند و توطئه و تبعض و حق کش جایی ندارد همه میتوانند امیدوار باشند که برای رسیدن به حقوق خویش از یاری دیگران برخوردار باشند و نیازی نباشد که برای به چنگ آوردن حق خود بر چهره این و آن پنجه بکشند در جامعه بسیجی هر کس دانا تر ، دانشمندتر ، با تقواتر ، قوی تر و خوش اخلاق تر باشد صلاحیت بیشتری برای تکیه زدن بر کرسی مسئولیت خواهد داشت و چابلوسان و تملق گویان و عناصر ضعیف النفس را راهی به مناصب حکومتی نیست انقلاب بسیج و بسیجی را اینگونه تعریف کرد و امام با همین دید بود که آرزو میکرد خداوند اورا با بسیجیان محشور کند.

اما چرا حماسه اقتصادی؟

می دانید ابتدا برای درمان باید درد را شناخت .

نگاهی به  وضعیت اقتصادی  کشور:

1 - در اقتصاد کشورما آمارها متناقض هستندو لذا به آمارها اعتماد چندانی نمی شود.

 

2.  متعاقباً شاخص های اعلام شده توسط نهادهای رسمی نیز مورد پذیرش جامعه نیستند واین  یک ضعف اساسی برای تصمیم گیری اقتصادی است .

 

3.  محور و هدایت گر اقتصادی  چندان مشخص نیست یعنی امروز در کشور ما مشخص نیست چه کسی تصمیم می گیرد و چه موقع قرار است تصمیم بگیرد، چه موقع قرار است تصمیم را اعلام کند و چه موقع قرار است تصمیم را اجرا کند . لذا آن شاقول وسط و اصلی که باید همه ی اینها حول آن بچرخند در اقتصاد ما چندان ملموس نیست.

4.  مدت مدیدی است که تولید به عنوان مهم ترین رکن اقتصادی  تاحدودی به فراموشی سپرده شده و کمتر مورد توجه قرار گرفته است .

 

5. کشور بخاطر محدودیت فروش نفت و عدم انتقال ارز به داخل با کسری بودجه شدید روبرو است.

 

6. تورم نسبتاً بالا باعث ایجاد فشار شدید بر سبد کالای معیشتی و ضروری مردم شده است

 

 7. متاسفانه رشد شدید نقدینگی کشور هم در مدار تولید نبوده است.

 

8. در کنار همه ی اینها در عرصه بین الملل و مبادلات به دلیل دشمنی تمام دولت های غرب، تمام آنانی که تحمل دیدن انقلاب را نداشتند  به فرموده مقام معظم رهبری با تمام قوا به جنگ اقتصادی با ما آمدند.

این وضع اقتصاد ماست . اما راه برون رفت از اقتصادکنونی حمایت و تحقق شعار مقام معظم رهبری در سال92 است.

می دانید رسالت خطیر در شرایط کنونی در خصوص شعار سال 92 مقام معظم رهبری  یعنی حماسه سیاسی وحماسه اقتصادی بر عهده همه آحاد ملت گذاشته شده است به اعتقاد اتاق فکر و کارگروه اقتصادمقاومتی شورای عالی قشر این شعار فقط یک شعار نبوده است بلکه یک حکم ولایتی برای جامعه بوده است که ولی امر مسلمین حضرت امام خامنه ای بر ما تکلیف فرمودند برای اینکه بتوانیم کشور آباد ، آزاد و مستقل  داشته باشیم این امر با حماسه سیاسی و اقتصادی قابل تحقق است و لازم است همه ما فرهنگ حماسه اقتصادی را در کشور ترویج نماییم  تحقق رشد اقتصادی بالای  8% و تبدیل شدن به قطب اول اقتصادی در منطقه نیازمند حماسه و تلاش و کوشش فعالیت های تولیدی و تمرکز بر توسعه درون زا از سوی همه دستگاههای اجرایی و عوامل اقتصادی کشور است می دانید اگر بخواهیم به جایگاه واقعی تجاری کشور در منطقه برسیم باید تجارتی بیش از 300 میلیارد دلار بدون احتساب  نفت داشته باشیم . برای اینکه بتوانیم در این امر موفق شویم می بایست در جهت توسعه زیر ساخت های تجاری که در برگیرنده مفاهیم کامل تجارت خارجی و داخلی  که شامل ایجاد تحرک جدید در بخش تولید ، سازماندهی ،توزیع و مدیریت صادرات و واردات می باشد اقدام جدی داشته باشیم.  امازیر ساخت های تجاری را می توان  شامل زیرساخت های سخت افزاری و نرم افزاری دانست . مراکز پشتیبانی ، بندرگاه و خدمات بندری ، بنادر خشک و مراکز پردازش کالا ، کشتیرانی و خدمات کانتینری ، گمرکات ، واحد های آزمایشگاهی مرتبط و خدمات گمرکی ، مناطق آزاد و ویژه تجاری و بازارچه های مرزی ، سایت های نمایشگاهی  ، محلی ، ملی و بین المللی  و پایانه های صادراتی ، مراکز تجاری خارجی ، فروشگاههای زنجیره ای ، مراکز خرید محلی پارکینگ دار ، سیستم های توزیع ، پخش کالا و مراکز عمده فروشی ، انبارهای عموی ، سیلو ها ، سردخانه ها ، مراکز سورتینگ  ، بسته بندی و مراکز کالا ، حمل و نقل هوایی ، فردگاه و خدمات فرودگاهی ، ریل و جاده ، خدمات واگن دار ، کامیون های یخچال دار جزء زیرساخت های سخت افزاری است . وزیر ساخت های نرم افزاری نیز می توان بانگ ها ، فعالیت های مالی و اعتباری و بورس کالا ، قوانین و مقررات ، فناوری اطلاعات و تجارت الکترونیکی و برند سازی ، یکسان سازی استانداردها ، آموزش های تجاری سازی ، اصلاح رویه های گمرکی و ترخیص کالا اشاره کرد.

به اعتقاد اتاق فکر و کارگروه اقتصادمقاومتی شورای عالی قشر هدف مقام معظم رهبری از شعار سال 92 علاوه بر برون رفت از اقتصاد کنونی 1- مبارزه با تحریم 2- تامین رفاه شهروندان 3- رسیدن به چشم انداز سال1404 بوده است . با این اعتقاد اتاق فکر و کارگروه اقتصادمقاومتی سازمان معتقد است که قدرت اقتصادی یک کشور را مواهب طبیعی که خداوند در آن قرار داده است و همچنین موقعیت جغرافیایی و طبیعی آن نمی سازد در حالی که این امور بی تاثیر نیستند بلکه اعتقاد راسخ دارد که قدرت اقتصادی یک کشور را در صحنه های داخلی و بین المللی تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه مالی و انسانی آن می سازد اگر اقتصاد کشوربر پایه تولید و تلاش و حمایت از سرمایه انسانی و مالی آن استوار باشد بی تردید جایگاه ممتازی در عرصه های جهانی خواهد داشت  به همین منظورمقام معظم رهبری سال 92 را سال  حماسه سیاسی وحماسه اقتصادی  عنوان فرمودند.

اما راهکارهای عملی از نگاه اتاق فکر و کارگروه اقتصادمقاومتی برای برون رفت از اقتصاد کنونی  علاوه بر موارد گفته شده عبارت است از 1- بهبود فضای کسب و کار و سرمایه گذاری 2- اجرای دقیق و کامل سیاست های اصل 44 قانون اساسی 3- اجرای دقیق و کامل اقتصاد مقاومتی تبیین شده از سوی مقام معظم رهبری 4- برطرف کردن پدیده دیوان سالاری پیچیده فراروی سرمایه گذاری و تولید 5- ایجاد پنجره واحد برای رونق تولید ملی ، حمایت از کار و سرمایه ایرانی 6- هدایت و تخصیص منابع بانکی و تامین نقدینگی لازم برای فعالیت های مولد اقتصادی 7- ارزش قائل شده برای کار و تلاش و فرهنگ سازی در این خصوص 8- گسترش مناسبات و پیوندهای منطقه ای و حضور فعال در بازارهای جهانی با هدف توسعه مبادلات اقتصادی و تجاری 9- حمایت از نوسازی و تجهیز بنگاههای تولیدی به دانش فنی روز با هدف ارتقاء بهره وری و رقابت پذیری 10- توسعه بسترهای تحقق اقتصاد دانایی محور11- هدایت برنامه ریزی شده درآمدهای ارزی نفتی به سمت سرمایه گذاری مولد پایدار.12- بستر سازی برای تامین امنیت اقتصادی با تکیه بر حفظ حقوق مالکیت معنوی و تسریع درامر رسیدگی به جرائم اقتصادی 13- کاهش خطر و بی اعتمادی درباره فعالیت های مولد اقتصادی 14- افزایش خطرپذیری فعالیت های غیر مولد اقتصادی 15- شناسایی گلوگاههای سوداگری در اقتصاد و برنامه ریزی مدبرانه برای حذف و خشکاندن آنها 16- جلوگیری واردات کالاهای خارجی و به کاربردن تدابیر و سیاست های صحیح فراروی واردات 17- کاهش بی ثباتی و تغییر مکرر قوانین و مقررات فراروی تولید و صادرات18- شناسایی و مقابله و ریشه کنی مفاسد و رانت های اقتصادی 19- مبارزه جدی با قاچاق کالا و افزایش جرائم متخلفان 20- تعیین استراتژی برای بخش های مختلف اقتصادی 21- تعیین کمیته پیگیری برای تحقق شعار مقام معظم رهبری و سیاست های ابلاغی آن .

حال اتاق فکر و کارگروه اقتصادمقاومتی این سازمان در تمام این راهکارهای عملی می تواند مشاور عزیزان و مسئولین سازمانهای دولتی و بخش های تعاونی و خصوصی در جهت حماسه اقتصادی وحمایت از تولید ملی ، کار و سرمایه ایرانی باشد و همچنین کارمندان و کارگران بسیجی در دستگاههای اجرایی می توانند در تمام این راهکارهای علمی وعملی به عنوان یک سرباز ولایی برای تحقق شعار مقام معظم رهبری برای برون رفت از اقتصاد کنونی گامهای موثری را بردارند و ایرا ن آباد و سربلندرا به جهان معرفی کنند امید است مدیران دستگاههای اجرایی و بخش های تعاونی و خصوصی بتواند از پتانسیل های بسیجیان بیشتر استفاده نمایند.

 

 

به برکت صلوات بر محمد و آل محمدصلوات

ولی اله  جعفری

عضواتاق فکر ومسئول کارگروه اقتصادمقاومتی شورای عالی قشر

سازمان  بسیج کارمندان وکارگران سپاه کربلااستان مازندران