مدیریت کسب وکار


مؤلف:ولی‌اله جعفری


چاپ اول : 1394

مدیریت را تعریف کنید؟

*- مدیریت عبارت است از علم و هنر کار کردن با و به وسیله دیگران .

*-مدیریت یعنی کار کردن با افراد و بوسیله افراد و گروهها برای تحقیق هدفهای بنگاه و شرکت .

*-  مدیریت عبارتست از علم وهنر متشکل ساختن و هماهنگ کردن ، رهبری و کنترل فعالیتهای گروهی به منظور حصول به هدف یا هدفهای مشترک خاص .

*-  مدیریت عبارتست از علم وهنر یافتن و به کار گماردن شایسته ترین افراد ، تلفیق فکری و جسمی آنان و هماهنگ کردن آنها در جهت هدف یا هدفهای مورد نظر بنگاه و شرکت .

*-  علم و هنر ایجاد ارتباط بین متغیرهای مختلف درون بنگاه و شرکت و محیط در راستای اهداف شرکت .

*-مدیریت یعنی علم به راهکارهای هماهنگ سازی و هدایت فعالیت های دسته جمعی.

*- مدیریت یعنی مهارت داشتن در خصوص سازماندهی منابع انسانی و مادی برای تحقق اهداف جمعی.

*- مدیریت مجموعه ای از مهارتها و دانسته ها برای استفاده بهینه از منابع محدود موجود می باشد.

*- مدیریت یعنی آشنایی با فن (شیوه- روش) اداره ی سازمان های اجتماعی.

*- مدیریت یعنی هنر انجام کارهای خود و دیگران با استفاده از منابع مادی و انسانی.

*-مدیریت به معنای به چرخش درآوردن و به گردش درآوردن امور است.

*- مدیریت یک علم است، پس نیاز به آگاهی و اطلاعات دارد.

*- مدیریت یک مهارت است، پس نیاز به تمرین و ممارست دارد.

*- مدیریت یک فن است، پس نیاز به اصول و ضوابط دارد.

*- مدیریت یک هنر است، پس نیاز به ذوق و خلاقیت دارد.

کسب وکار راتعریف کنید؟

کسب وکار یعنی خرید وفروش کالا وخدمت به منظور کسب درآمد.

علمی بودن کسب و کار یعنی چه؟

علمی بودن کسب وکار یعنی منطبق و هماهنگ پیش رفتن با متغیرهای محیطی.

فرآیند را تعریف کنید؟

«مجموعه­ای از فعالیت­های سازمان­یافته و سنجیده شده که به منظور تولید خروجی خاص طراحی می­شود، فرآیند نام دارد.»

فرآیند کسب و کار را تعریف کنید؟

*-فرآیند کسب و کار «مجموعه­ای از فعالیت­هاست که با هم انجام شده و به ارزش­آفرینی برای مشتری منجر می­شود».

*-فرآیند کسب و کار یا روش کسب و کار مجموعه­ای از فعالیت­ها یا وظایف مرتبط و با ساختاری هستند که کالا یا خدمتی خاص (انجام وظیفه­ای خاص) را برای مشتری یا مشتریان خاصی تولید می­کند.

*-به مجموعه­ای از فعالیت­ها در یک شرکت که به منظور رسیدن به یک هدف مشخص  انجام می­شوند، فرآیند کسب و کار می­گوییم.

*- در واقع فرآیند کسب و کار خود از مجموعه­ای از فرآیندهای جزئی وابسته به هم تشکیل شده است. این فرآیندها دارای یک ترتیب منطقی بوده و در نهایت هدف اصلی شرکت را به دست می­آورند.

*-مجموعه­ای از فعالیت­ها که یک یا چند نوع داده را گرفته و یک خروجی ارزشمند برای مشتری خلق می­کنند، را فرآیند کسب و کار می­گویند.

مدیریت فرآیند کسب و کار را تعریف کنید؟

*-مدیریت فرآیند کسب و کار رویکردی است نظام­مند برای افزایش کارایی و اثربخشی و توانایی اقتباس­پذیری جریا ن کاری سازمان با محیط در حال تغییر کسب و کار.

*- به عبارت دیگر نظارت و کنترل فرآیندهای جاری در سازمان و روشی مناسب برای حصول اطمینان از اثربخشی و کارآمد بودن فرآیندها را مدیریت فرآیند کسب و کار می­گویند.

مدیریت کسب و کار یعنی چه؟

*-مدیریت کسب و کار مجموعه­ای است از ابزارها، تکنیک­ها و دانشی که وقتی به کار برده شود، شما را در بهتر نمودن نتایج پروژه­تان یاری می­کنند.

*-مدیریت کسب و کار فراهم کننده­ی فرآیندی است که می­توانید آن را دنبال کرده و اقداماتی را انجام دهید که شما را در یافتن جواب برخی پرسش­های اساسی پیش از اتمام کار کمک نماید. سؤالاتی از قبیل 1- قصد تولید چه محصولاتی را دارید؟ 2- مشتری چه نیازهایی دارد؟ 3- چه کسی می­خواهد این کار را انجام دهد؟ 4- چقدر طول می­کشد تا این کار تمام شود؟ 5- چه هزینه­ای در بر دارد؟ 6- چه چیزی ممکن است اشتباه شده باشد؟ 7- چگونه می­توان از مشکلات احتمالی دوری جست؟ این پرسش­ها شما را به جلو هدایت می­کند تا بتوانید کار را راحت­تر و ثمربخش­تر به پایان ببرید.

 

مدیر کسب و کار کیست؟

مدیر کسب و کار کسی است که همه­ی فعالیت­های لازم برای رسیدن به هدف­های واحد کاری را هماهنگ و کامل می­کند.

مدیریت کیفیت جامع را تعریف کنید؟

«رویکردی برای انجام کسب و کار که به دنبال حداکثرسازی رقابت یک بنگاه در خلال ارتقای مداوم کیفیت محصول، خدمات، اعضا، فرآیندها و محیط است». مدیریت کیفیت جامع بر روی مشتری تمرکز دارد و بر این واقعیت استوار است که اگر مشتری خرسند نشود، محصول دیگری را خواهد خرید. مدیریت کیفیت جامع در پی رسیدن به بهبود مستمر تولیدات، خدمات و فرآیندها به واسطه درگیر کردن  مشتری یامردم در محیط کار است.