بازاریابی حضوردائمی دربازار داخلی وخارجی

مؤلف:ولی‌اله جعفری

چاپ اول : 1394

لینک خرید کتاب


 

بخشی از کتاب بازاریابی حضوردائمی دربازار داخلی وخارجی/ولی اله جعفری

بازار راتعریف کنید؟

*-بازار عبارت است از : « محلی برای مبادلات بالقوه » . اگر حتی یک نفر هم وجود داشته باشد ، می توانیم بگوییم که بازار وجود دارد ؛ اما اندازه بازار با قیمت تغییر می کند .

*-گاهی مفهوم بازار ، مبادله منابع یا داد و ستدهایی است که الزاماً با پول سر و کار ندارد ؛ برای مثال در بازار انتخابات ، داوطلب نمایندگی مجلس قولها و وعده هایی برای رسیدگی به اوضاع اجتماعی و اقتصادی حوزه انتخاباتی خود به رأی دهندگان می دهد تاد ر مقابل ، آنان به او رأی بدهند.
*-بازار، محلی است برای انجام مبادلات اگر حتی محصولی بسیار خاص و یا ناشناخته ای وجود داشته باشد که بطور بالقوه یک نفر مشتری هم وجود داشته باشد باز هم بازار ایجاد می گردد. مثل سفر به کره ماه.

*-بازار، مجموعه ای از مشتریان بالفعل و بالقوه بنگاه های اقتصادی آنچه که درآن داد و ستد می شود گفته می شود

*-به کل تقاضا یی که به صورت بالقوه یا بالفعل برای خرید یا فروش یک کالا یا یک خدمت وجود دارد بازار گفته می شود .

*-بازار به مکانی اطلاق می شد که در آن خریداران و فروشندگان، کالاها را با یکدیگر مبادله می کنند. ولی در دنیای امروز بازار تنها یک موقعیت فیزیکی نبوده و می تواند مجازی نیز باشد، بطوریکه گروهی از خریداران و فروشندگان بدون آنکه در مکان خاصی جمع شوند، اقدام به مبادله کالا و خدمات نمایند

بازار از چند مولفه تشکیل شده است ؟

از: عرضه و تقاضا ( توابع بازار )، مقدار و قیمت محصول ( متغیرهای اصلی بازار )، تولیدکنندگان و مصرف کنندگان ( عامل های اصلی بازار ) و عوامل مؤثر بر عرضه ( مثل تکنولوژی، قیمت عوامل تولید، قیمت سایر کالاها، مالیات، یارانه و...) و تقاضا ( مانند رجحان یا سلیقه مصرف کنندگان، درآمد ، قیمت سایر کالاها ، انتظار مصرف کنندگان از سطح قیمت و درآمد در آینده، یارانه و... ).

اندازه بازار به چه چیزی بستگی دارد؟

 اندازه بازار به تعداد افرادی بستگی دارد که :

1 - به محصول به معنی عام یا شیء مورد نظر علاقه مندند .

2 - حاضرند منابع لازم را برای به دست آوردن محصول مبادله کنند . هرگاه امکان بالقوه برای داد و ستد موجود باشد بازار نیز وجود دارد .

 

سوالاتی مهم برای توفیق در بازاریابی

چه می باشد؟

1- آیا داشتن یک واحد بازاریابی در بنگاه به مفهوم موفقیت در بازار است؟

2- به نظر شما مسئولیت بازاریابی در یک بنگاه اقتصادی با کدام واحد است؟

3- مسئول مستقیم بازاریابی کدام واحد است؟

4- چرا فعالیت های بازاریابی را باید در یک فرایند زمانی بلند مدت مدنظر داشت؟

5- چرا نگهداری مشتری مهم است؟

6- آیا تا بحال مشتری ناراضی داشته اید؟

7- با مشتریان ناراضی چگونه برخورد می کنید؟

8- کلید موفقیت بنگاه وشرکت در شرایط رقابتی چیست؟

9- آیا در بنگاه وشرکت شما نگرش سیستمی وجود دارد؟

ضرورت بازاریابی در شرایط کنونی چه می باشد؟

مادامی که فاصله تولید کننده و مصرف کننده کوتاه بود، تولید کننده از نیازها، خواسته ها، سلایق، آداب و رسوم مصرف کننده آگاه بود و به بازاریابی نیازی احساس نمی شد، اما در شرایط اقتصادی کنونی که بسیاری از شرکت های بزرگ، مرزهای ملی را برای فعالیت های تجاری خود کوچک یافته اند، جهانی فکر می کنند، جهانی تولید می کنند و در سطح جهانی محصولات خود را توزیع می نمایند، فعالیت های بازاریابی گسترده ای مورد نیاز است تا کالاها از دست تولید کننده به مصرف کننده برسد. در واقع بازاریابی شامل کلیه عملیاتی است که در فاصله تولید تا مصرف باعث تسریع در جریان هدایت کالاها یا خدمات به سوی مصرف کننده می گردد.

اهداف بازاریابی چه می باشد؟

1-به حداکثر رساندن سطح مصرف.

2-به حداکثر رساندن رضایت مصرف کننده.

3-به حداکثر رساندن حق انتخاب.

4-به حداکثر رساندن کیفیت زندگی

وظایف بازاریابی چه می باشد؟

1- تعیین مشتریان بالقوه و شناسایی نیازها و خواسته های آنها.

2- تعیین بازارهای هدف.

3- طراحی محصول.

4- قیمت گذاری مناسب.

5- توزیع کالا و خدمت در زمان و مکان مناسب.

6- ایجاد ارتباط مستمر با مشتریان و ارائه اطلاعات لازم.

7- بازخورد از مشتریان و ارائه خدمات پس از فروش.

8- نیل به اهداف شرکت(سود و غیره)

9- ایجاد تفکر مشتری مدار در کارکنان درون بنگاه وشرکت.

تفاوت های اساسی دیدگاه و فلسفه های فروش و بازاریابی چه می باشد؟

بازاریابی

فروش

مشتری گرا

تحقیقات بازاریابی تعیین کننده میزان تولید و نوع محصول است

ارتباط دو طرفه

اهداف بلند مدت

توجه زیاد به نیازهای مصرف کنندگان

برنامه ریزی منسجم

انطباق زیاد نسبت به محیط

تأکید بر ایجاد رضایت برای سود بهتر

برون گرا

توجه به تحقیقات

فروش گرا

محصول تولید شده به فروش می رود

یک طرفه

اهداف کوتاه مدت

توجه بسیار محدود به نیازهای مصرف کنندگان

برنامه ریزی محدود و غیر سیستماتیک

انطباق بسیار کم نسبت به محیط

تأکید بر میزان فروش برای سود بیشتر

درون گرا

توجه به تبلیغات